Vizuális észlelés-, figyelem -, és emlékezetfejlesztő játékgyűjtemény óvodásoknak és kisiskolásoknak

vizuális2

 

Fűzés és átmásolás

A gyermek elé képcsíkot helyezünk, melyen különféle forma látható. Fel kell fűznie a képen látottakat sorrend szerint. Ezek után le kell rajzolnia (másolnia) egy papírra sorrendben az alakzatokat, melyeket felfűzött, figyelve a színekre is.

 

Ha ez a feladat már jól megy neki, úgy nehezítjük, hogy

  • emlékezetből kell a képcsíkon látottakat felfűzni
  • emlékezetből kell a felfűzött tárgyakat lerajzolni
  • mindkét részfeladatot emlékezetből kell elvégeznie

Tárgyak az asztalon

A felnőtt az asztalra játékokat, tárgyakat helyez el. A gyereknek meg kell figyelnie ezeket a tárgyakat. A felnőtt kiválaszt egy tárgyat, amiről mond néhány jellemzőt. A gyereknek ki kell találnia körülírás alapján, mire gondolt a felnőtt. Ha sikerült, gondolhat a gyermek, így a kifejezőkészsége is fejlődik.

Letakart tárgyak az asztalon

A felnőtt az asztalra játékokat, tárgyakat helyez el. A gyereknek meg kell figyelnie ezeket a tárgyakat. A felnőtt letakarja a tárgyakat, a gyermeknek minél több tárgyat fel kell sorolnia emlékezetből, vagy le kell írnia papírra.

Memória játék keresése

A gyermek elé 10 képet rakunk ki, a párjaikat a kezében összekeverve odaadjuk neki. A feladat, hogy minél gyorsabban megtalálja a párokat és egymásra helyezze ezeket.

Forma keresése a papíron

A gyermeknek feladatlapokon külön féle formákat kell megtalálnia és bekarikáznia. A gyakorlat során a vizuális lényegkiemelő képesség is fejlődik.

Logikai készlet válogatása különböző szempontok szerint

Szín, forma, méret szerint lehet válogatni.

Puzzle játékokvizuális

Puzzle összerakása, kisebbeknek csak egy-egy elem kivétele az összerakott puzzle-ból, ezek helyének a megkeresése és visszahelyezése. A feladat a finommotoros készségeket is fejleszti.

Feladatlapok:

  • kakukktojás keresése: megkeresni az oda nem illőt
  • mi hiányzik a képről?: hiányos kép kiegészítése
  • azonosság észlelése: sor elejére rajzolt ábra keresése
  • különbözőség észlelése: kikeresni a sorból, ami nem olyan, mint a többi
  • kusza ábrából formák keresése (összefirkált, vonalakkal fedett ábrák keresése papíron)
  • árny-kép párosítás
  • szavak betűit összekeverve rájönni az értelmes szóra
  • szóban szó: hosszú szavakban rövidebb szavak keresése

Képlottós játék

A gyermek megfigyel egy képet, amelyen 9 db kép látható. Meg kell jegyeznie őket, majd 15 kép közül kiválogatnia, amelyeket a táblán látott.

Jó éjszakát-jó reggelt!

Kirakunk 10 képet sorban, a gyermek megfigyeli ezeket, majd „jó éjszakát”-ra becsukja a szemét, „jó reggelt”-re kinyitja és megmondja melyik kártya tűnt el, vagy melyik kettő helyét cseréltük fel.

Képsorrendre emlékező memória játékkal

Nyolc képet teszünk ki a gyermek elé kis kártyákon (nem mondhatja ki a tárgyak nevét), majd lefordítjuk azokat, és a gyermek kezébe adunk nyolc kártyát, melyeken ugyanazok az ábrák láthatóak, mint a lefordítottakon. Meg kell keresniük, és a megfelelő kártya alá helyezniük a párokat. Miután az összes kártyát elhelyezték, fordítjuk meg az első nyolc kártyát, és ellenőrizzük a megoldást.

Mozgásminta megfigyelése, utánzása

A gyermeknek mozgásokat mutatunk be, melyek lehetnek pl. állatmozgások, vagy szerszámok használatának utánzó mozdulatai is. Megfigyelés után utánozni kell.

A gyermeknek testhelyzeteket kell utánoznia. pl.: guggolás, állás magastartással, terpeszállás, jobb kar oldalsó középtartásban… Ha ez már jól megy neki, egymás után 2,3,4,…testhelyzetet mutatunk be és ezeket ugyanolyan sorrendben kell visszaadnia a gyermeknek.

Képvadászat

A padlón különböző tárgyképeket helyezek el szétszórva, pl. állatok, gyümölcsök… A gyerekek az adott utasítás szerint indulhatnak vadászatra. pl. Csak azt gyűjtsd be, ami piros! …amelyik négylábú!….amelyik repül!….

Lehet nehezíteni mozgással kísérve, pl. rákjárásban vagy négykézláb lehet gyűjteni…stb…

Kövesd a fényt a szemeddel!

A táblára vagy a csomagolópapírra előre megrajzolt vonal követése elemlámpa sugarával vagy világítós tollal.

Instrukció: „Sétáljon az elemlámpa/világítós toll fénye az úton! Pontosan kövesd a vonalat a szemeddel!”

Pálcikaépítő

A gyermek elé színes pálcikából egyszerűbb, majd egyre bonyolultabb alakzatokat építünk. A feladat az, hogy megfigyelje ezt és emlékezetből kirakja ugyanazt.

Nehezítés: megfigyelés után a minta letakarása és emlékezetből kell kirakni.

A játékot logikai készlettel és építőkockával is lehet játszani.

Fonal-labirintus

3 különböző színű fonalakat lefektetünk egy rajzlapra úgy, hogy többször keresztezzék egymást. A gyermek vezesse végig az ujját úgy, hogy a fonal helyzete ne változzon.

Memóriajáték – termésekkel

Gyufás skatulya belsejébe különböző magvakat, terméseket ragasztunk (kukorica, tökmag, napraforgó mag, búza, rizs, lencse, bab….) párban. A játékot a memóriajáték szabályai szerint játsszuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.