Fűzés és átmásolás
A gyermek elé képcsíkot helyezünk, melyen különféle forma látható. Fel kell fűznie a képen látottakat sorrend szerint. Ezek után le kell rajzolnia (másolnia) egy papírra sorrendben az alakzatokat, melyeket felfűzött, figyelve a színekre is.
Ha ez a feladat már jól megy neki, úgy nehezítjük, hogy
- emlékezetből kell a képcsíkon látottakat felfűzni
- emlékezetből kell a felfűzött tárgyakat lerajzolni
- mindkét részfeladatot emlékezetből kell elvégeznie
Tárgyak az asztalon
A felnőtt az asztalra játékokat, tárgyakat helyez el. A gyereknek meg kell figyelnie ezeket a tárgyakat. A felnőtt kiválaszt egy tárgyat, amiről mond néhány jellemzőt. A gyereknek ki kell találnia körülírás alapján, mire gondolt a felnőtt. Ha sikerült, gondolhat a gyermek, így a kifejezőkészsége is fejlődik.
Letakart tárgyak az asztalon
A felnőtt az asztalra játékokat, tárgyakat helyez el. A gyereknek meg kell figyelnie ezeket a tárgyakat. A felnőtt letakarja a tárgyakat, a gyermeknek minél több tárgyat fel kell sorolnia emlékezetből, vagy le kell írnia papírra.
Memória játék keresése
A gyermek elé 10 képet rakunk ki, a párjaikat a kezében összekeverve odaadjuk neki. A feladat, hogy minél gyorsabban megtalálja a párokat és egymásra helyezze ezeket.
Forma keresése a papíron
A gyermeknek feladatlapokon külön féle formákat kell megtalálnia és bekarikáznia. A gyakorlat során a vizuális lényegkiemelő képesség is fejlődik.
Logikai készlet válogatása különböző szempontok szerint
Szín, forma, méret szerint lehet válogatni.
Puzzle összerakása, kisebbeknek csak egy-egy elem kivétele az összerakott puzzle-ból, ezek helyének a megkeresése és visszahelyezése. A feladat a finommotoros készségeket is fejleszti.
Feladatlapok:
- kakukktojás keresése: megkeresni az oda nem illőt
- mi hiányzik a képről?: hiányos kép kiegészítése
- azonosság észlelése: sor elejére rajzolt ábra keresése
- különbözőség észlelése: kikeresni a sorból, ami nem olyan, mint a többi
- kusza ábrából formák keresése (összefirkált, vonalakkal fedett ábrák keresése papíron)
- árny-kép párosítás
- szavak betűit összekeverve rájönni az értelmes szóra
- szóban szó: hosszú szavakban rövidebb szavak keresése
Képlottós játék
A gyermek megfigyel egy képet, amelyen 9 db kép látható. Meg kell jegyeznie őket, majd 15 kép közül kiválogatnia, amelyeket a táblán látott.
Jó éjszakát-jó reggelt!
Kirakunk 10 képet sorban, a gyermek megfigyeli ezeket, majd „jó éjszakát”-ra becsukja a szemét, „jó reggelt”-re kinyitja és megmondja melyik kártya tűnt el, vagy melyik kettő helyét cseréltük fel.
Képsorrendre emlékező memória játékkal
Nyolc képet teszünk ki a gyermek elé kis kártyákon (nem mondhatja ki a tárgyak nevét), majd lefordítjuk azokat, és a gyermek kezébe adunk nyolc kártyát, melyeken ugyanazok az ábrák láthatóak, mint a lefordítottakon. Meg kell keresniük, és a megfelelő kártya alá helyezniük a párokat. Miután az összes kártyát elhelyezték, fordítjuk meg az első nyolc kártyát, és ellenőrizzük a megoldást.
Mozgásminta megfigyelése, utánzása
A gyermeknek mozgásokat mutatunk be, melyek lehetnek pl. állatmozgások, vagy szerszámok használatának utánzó mozdulatai is. Megfigyelés után utánozni kell.
A gyermeknek testhelyzeteket kell utánoznia. pl.: guggolás, állás magastartással, terpeszállás, jobb kar oldalsó középtartásban… Ha ez már jól megy neki, egymás után 2,3,4,…testhelyzetet mutatunk be és ezeket ugyanolyan sorrendben kell visszaadnia a gyermeknek.
Képvadászat
A padlón különböző tárgyképeket helyezek el szétszórva, pl. állatok, gyümölcsök… A gyerekek az adott utasítás szerint indulhatnak vadászatra. pl. Csak azt gyűjtsd be, ami piros! …amelyik négylábú!….amelyik repül!….
Lehet nehezíteni mozgással kísérve, pl. rákjárásban vagy négykézláb lehet gyűjteni…stb…
Kövesd a fényt a szemeddel!
A táblára vagy a csomagolópapírra előre megrajzolt vonal követése elemlámpa sugarával vagy világítós tollal.
Instrukció: „Sétáljon az elemlámpa/világítós toll fénye az úton! Pontosan kövesd a vonalat a szemeddel!”
Pálcikaépítő
A gyermek elé színes pálcikából egyszerűbb, majd egyre bonyolultabb alakzatokat építünk. A feladat az, hogy megfigyelje ezt és emlékezetből kirakja ugyanazt.
Nehezítés: megfigyelés után a minta letakarása és emlékezetből kell kirakni.
A játékot logikai készlettel és építőkockával is lehet játszani.
Fonal-labirintus
3 különböző színű fonalakat lefektetünk egy rajzlapra úgy, hogy többször keresztezzék egymást. A gyermek vezesse végig az ujját úgy, hogy a fonal helyzete ne változzon.
Memóriajáték – termésekkel
Gyufás skatulya belsejébe különböző magvakat, terméseket ragasztunk (kukorica, tökmag, napraforgó mag, búza, rizs, lencse, bab….) párban. A játékot a memóriajáték szabályai szerint játsszuk.