Gyermekkori gerincproblémák, játékos gerinctorna gyakorlatok gyerekeknek

A gerinc az újszülött babákon még egyenes, a természetes görbületek a mozgásfejlődési stádiumokkal (fejemelés, gurulás, kúszás-mászás, felülés, állás) párhuzamosan fejlődik. A gerincoszlop élettani görbületei felelősek azért, hogy a gerinc rugalmasabb legyen és egyenletesen viselhesse a test terheit. A megfelelő erősségű törzsizomzat elengedhetetlen ahhoz, hogy a testtartás jó legyen.

Napjainkban egyre többször tapasztaljuk a gyermekkori gerincproblémákat. A legenyhébb tartási rendellenességet hanyagtartásnak hívjuk. Ez esetben, ha rászólunk a gyermekre, korrigálni képes a testtartását addig, ameddig el nem fárad. Ha rögzül ez a rossz szokás, akár gerincferdüléshez is vezethet.

Hogyan ismerhető fel a hanyagtartás?

A vállak előreesnek, a fej lód és a lapockák egymástól eltávolodnak. A helytelen testtartás megállapítására a szakemberek egy egyszerű vizsgálatot, a Matthias-féle tartáspróbát használják. A gyermeknek álló helyzetben, behunyt szemmel előre kell emelni a karját, és fél percig így kell maradnia.

  • Ha ez idő alatt a kisgyermek végig tartani tudja a felvett testhelyzetet és nem dől ki, az azt jelzi, hogy a hát-, a has- és a nyakizmai kellően fejlettek.
  • Ha a felsőteste hátrabillen, a vállai előreesnek és a medencéje is előrebillen, az a hanyagtartás jele.
  • Súlyos esetben a gyerek már a kiindulási pozíciót sem tudja felvenni.

Hogyan segíthetünk gyermekünknek?

Mint minden területen, itt is a legfontosabb a megelőzés. Miután a felmérések szerint az óvodáskorúak 65 %-a helytelenül tartja a testét, már ebben a korban érdemes játékos gerinctornában részesíteni őket. A kötelezővé tett mindennapos testnevelés sokat segíthet a prevencióban.

A kialakult hanyagtartást rendszeres gyógytornával kezelhetjük, javíthatjuk. A torna során a gyermeknek nemcsak a hátizmait, hanem a hasizmokat, nyak izmait és a medence körüli izmokat is erősíteni, illetve nyújtani kell.

Játékos gerinctorna gyakorlatok

  • gurulás gyakorlása: földön fekve, karok magastartásban, gurulás mindkét irányban úgy, hogy a lábak és a karok nyújtva maradjanak
  • kúszás gyakorlása: utánozzuk a katonákat, ahogy kúsznak a földön!
  • „repülő”: hason fekve, karok oldalsó középtartásban a földön, majd a földtől felemelni a karokat
  • „hintaló”: hason fekve mindkét kart felemelni, majd az összetett lábakat is, végül ringatózás, mint egy hintaló
  • „cicahát”, „kutyahát”: négykézláb helyzetben törzs homorítás, domborítás
  • „ingaóra”: terpeszállásban törzsdöntés jobbra-balra
  • „kosár a fejen”: képzeletbeli kosarat felrakni a fejre, majd magastartásban sétálni a tér minden irányába.
  • „madárka”: összegombócodva guggolni, mint a madár a fészkében, majd felállni, a madár szárnycsapásait utánozni

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.