Diszlexiás a gyermekem?

Diszlexiára utaló tünetek óvodáskorban
A diszlexia veszélyeztetettség tünetei már óvodáskorban megmutatkoznak. Ezek a tünetek enyhébb és súlyosabb formában is jelentkezhetnek. Ha közülük több is ráillik a gyermekére, kérjen tanácsot szakembertől!

Mozgás területén:

  • motoros ügyetlenség (pl.:labda dobásnál, elkapásnál)
  • koordinálatlan nagymozgások (pl.: nem váltott lábbal lépcsőzik; hátrafelé nem tud járni,…)
  • koordinálatlan finommozgások (pl.: ceruzafogása görcsös, vagy réveteg; rajza kortársaihoz képest kevésbé részletezett és arányos; ügyetlenül fűz; cipőjét nem képes bekötni; ruhát nem tud begombolni),
  • koordinálatlan beszédmozgások 
  • egyensúlyérzékelés zavara, (pl.: tyúklépésben kibillen egyensúlyából)

Irány- és téri, idői tájékozódás területén:

  • jobb-bal irányok tévesztése,
  • lateralitás probléma (lateralitás=az egyik oldala: kéz, láb, szem, fül domináns a másikkal szemben), keresztezett dominancia,
  • testséma zavar (nehézséget okoz testrészeinek megnevezése; nem is tudja megmutatni magán testrészeit; emberrajza életkorához képest kevésbé kidolgozott és arányos),
  • jobbról bal irányba végzett soralkotás,
  • téri orientációs zavarok (nem tudja megnevezni és alkalmazni az irányt jelölő fogalmakat: . jobbra, balra, fölfelé, lefelé, alatta, fölötte, stb.; fejletlen a téri emlékezete)
  • idői tájékozódás (nehéz az események sorrendjét követnie; nem tudja a napszakok, napok, hónapok, évszakok neveit; helytelenül használja a ma, tegnap, holnap, előtte, utána fogalmakat; mondókákat nehezen tanul meg; ritmusérzéke fejletlen

Beszéd területén:

  • megkésett-, akadályozott beszédfejlődés,
  • elmosódott artikuláció,
  • zöngétlenítés,
  • általános pöszeség,
  • szegényes szókincs,
  • beszédészlelés és beszédmegértés zavara

Emlékezet területén:

  • Vizuális (látási),
  • akusztikus (hallási),
  • verbális (beszéd) emlékezet zavara

Figyelem területén:

  • Tartós figyelemre nem képesek,
  • figyelmük könnyen elterelhető,
  • megosztott figyelem nehézséget jelent,
  • többnyire csak néhány percre tudnak bizonyos dolgokra koncentrálni.

Egyéb területeken:

  • vizuális percepció=látással kapcsolatos észlelés (bizonytalan az alak, a forma, a nagyság, a szín felismerése, megkülönböztetése; nehézséget okoz a lényeges vizuális inger kiemelése, a hasonlóságok, különbségek meglátása formák, ábrák között),
  • auditív percepció= hallással kapcsolatos észlelés ( nehézséget okoz a lényeges hangingereknek a háttérzajból való kihallása, vagy a hangok megkülönböztetésének képessége
  • analízis-szintézis (=rész és egész viszonyának felismerése)gyengesége,
  • lassabb, vagy kapkodó munkatempó,
  • magatartás, viselkedés (agresszív, vagy visszahúzódó)

Ha fennáll a diszlexia-veszélyeztetettség, a diszlexia prevenció terápiában részesítik a gyermeket. Kiegészítő terápiák alkalmazása is sok esetben javasolt: mozgásterápia, pszichoterápia.

A diszlexia veszélyeztetettség teszttel a következő képességterületeket vizsgálják:

  • artikuláció
  • téri tájékozódás
  • dominancia
  • emlékezet
  • mozgás
  • ritmus
  • formamásolás

A diszlexia prevenciós terápia
A diszlexia prevenciós terápia legfontosabb pillére a (fent említett) részképességek fejlesztése, mellyel megalapozzuk az olvasás-írástanulás folyamatát már óvodáskorban. A diszlexia prevenciós terápia segítségével a diszlexia veszélyeztetett gyermekek egy év alatt megtanulják az egy-, illetve kétjegyű kisbetűket, és iskolába már ezzel a tudással kerülnek.

vizuális figyelem és megkülönböztető képesség fejlesztésesoralkotás fűzéssel

rajzkészség fejlesztésemozgásterápia

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.