Diszlexiára utaló tünetek óvodáskorban
A diszlexia veszélyeztetettség tünetei már óvodáskorban megmutatkoznak. Ezek a tünetek enyhébb és súlyosabb formában is jelentkezhetnek. Ha közülük több is ráillik a gyermekére, kérjen tanácsot szakembertől!
Mozgás területén:
- motoros ügyetlenség (pl.:labda dobásnál, elkapásnál)
- koordinálatlan nagymozgások (pl.: nem váltott lábbal lépcsőzik; hátrafelé nem tud járni,…)
- koordinálatlan finommozgások (pl.: ceruzafogása görcsös, vagy réveteg; rajza kortársaihoz képest kevésbé részletezett és arányos; ügyetlenül fűz; cipőjét nem képes bekötni; ruhát nem tud begombolni),
- koordinálatlan beszédmozgások
- egyensúlyérzékelés zavara, (pl.: tyúklépésben kibillen egyensúlyából)
Irány- és téri, idői tájékozódás területén:
- jobb-bal irányok tévesztése,
- lateralitás probléma (lateralitás=az egyik oldala: kéz, láb, szem, fül domináns a másikkal szemben), keresztezett dominancia,
- testséma zavar (nehézséget okoz testrészeinek megnevezése; nem is tudja megmutatni magán testrészeit; emberrajza életkorához képest kevésbé kidolgozott és arányos),
- jobbról bal irányba végzett soralkotás,
- téri orientációs zavarok (nem tudja megnevezni és alkalmazni az irányt jelölő fogalmakat: . jobbra, balra, fölfelé, lefelé, alatta, fölötte, stb.; fejletlen a téri emlékezete)
- idői tájékozódás (nehéz az események sorrendjét követnie; nem tudja a napszakok, napok, hónapok, évszakok neveit; helytelenül használja a ma, tegnap, holnap, előtte, utána fogalmakat; mondókákat nehezen tanul meg; ritmusérzéke fejletlen
Beszéd területén:
- megkésett-, akadályozott beszédfejlődés,
- elmosódott artikuláció,
- zöngétlenítés,
- általános pöszeség,
- szegényes szókincs,
- beszédészlelés és beszédmegértés zavara
Emlékezet területén:
- Vizuális (látási),
- akusztikus (hallási),
- verbális (beszéd) emlékezet zavara
Figyelem területén:
- Tartós figyelemre nem képesek,
- figyelmük könnyen elterelhető,
- megosztott figyelem nehézséget jelent,
- többnyire csak néhány percre tudnak bizonyos dolgokra koncentrálni.
Egyéb területeken:
- vizuális percepció=látással kapcsolatos észlelés (bizonytalan az alak, a forma, a nagyság, a szín felismerése, megkülönböztetése; nehézséget okoz a lényeges vizuális inger kiemelése, a hasonlóságok, különbségek meglátása formák, ábrák között),
- auditív percepció= hallással kapcsolatos észlelés ( nehézséget okoz a lényeges hangingereknek a háttérzajból való kihallása, vagy a hangok megkülönböztetésének képessége
- analízis-szintézis (=rész és egész viszonyának felismerése)gyengesége,
- lassabb, vagy kapkodó munkatempó,
- magatartás, viselkedés (agresszív, vagy visszahúzódó)
Ha fennáll a diszlexia-veszélyeztetettség, a diszlexia prevenció terápiában részesítik a gyermeket. Kiegészítő terápiák alkalmazása is sok esetben javasolt: mozgásterápia, pszichoterápia.
A diszlexia veszélyeztetettség teszttel a következő képességterületeket vizsgálják:
- artikuláció
- téri tájékozódás
- dominancia
- emlékezet
- mozgás
- ritmus
- formamásolás
A diszlexia prevenciós terápia
A diszlexia prevenciós terápia legfontosabb pillére a (fent említett) részképességek fejlesztése, mellyel megalapozzuk az olvasás-írástanulás folyamatát már óvodáskorban. A diszlexia prevenciós terápia segítségével a diszlexia veszélyeztetett gyermekek egy év alatt megtanulják az egy-, illetve kétjegyű kisbetűket, és iskolába már ezzel a tudással kerülnek.