Nagyon fontos, hogy a gyakorlatok során a gyermekével szemkontaktusban maradjon!
Gyakorlatok eszközök nélkül
A gyakorlatok végzéséhez a gyermeket a hátára fektetjük.
1, A mondóka első szakasza alatt a gyermek két csuklóját megfogjuk és a karjait fel, a füle mellé, majd le, a teste mellé váltogatva emelgetjük. Törekedjünk arra, hogy a karja nyújtva legyen!
A második versszak alatt karjaival teljes kört írunk le, majd az utolsó versszak alatt karjait a mellkasa előtt szorosan keresztezzük, majd két oldalra kitárjuk. Egyszer a jobb, egyszer a bal karja legyen felül.
Sim- sum fúj a szél
Ez a kis fa, jaj, de fél.
Minden ága megremeg,
A levele lepereg.
Ej- haj, semmi baj,
Újra zöldül majd a gally.
2, A gyermek mindkét bokáját megfogjuk, térdét behajlítjuk és a teljes talpával minden szóra a földre dobbantunk váltott lábbal.
Egy, kettő, három, négy,
Te kis cipő hová mégy?
Kipp- kopp kopogok,
Apukához indulok.
3, A gyermek mindkét kezét csuklónál megfogjuk és az első versszak alatt lassan ülésbe húzzuk, majd a második alatt visszaengedjük. Cél, hogy a fejét egyedül tartsa. Az utolsó versszak alatt hanyatt fekve jobbra- balra billentjük.
János bácsi, János bácsi
Keljen fel, keljen fel!
Harangoznak délre,
Libapecsenyére
Bim- bam- bum.
Bim- bam- bum.
4, A gyermek mindkét lábszárát megfogjuk és bicikliző mozdulatokat teszünk.
Lóg a lába, lóga
Nincsen semmi dolga
Mert ha dolga volna,
A lába nem lógna.
5, A mondóka alatt a gyermeket egyik irányba lassan a hasára görgetjük. A mozdulat alatt a csípőjénél segítsük őt, és hagyjuk, hogy a felsőtestével önállóan dolgozzon! Mielőtt a másik irányba görgetjük, minél hosszabb ideig tartsuk hason fekve.
Guri- guri guriga
Gurul a kis …(neve)
6, A gyermek ismét a hátán fekszik. Térdeit behajlítva fogjuk és nagy köröket írunk le csípője mozgatásával.
Háp, háp, háp, jönnek a kacsák,
Hű, de éhes, hű, de szomjas, ez a társaság!
Bú, bú, bú, boci szomorú,
De hogy feszít tyúkjai közt a kukurikú!
Röf, röf, röf, orra sárba döf,
Sonka lábán Kucu- néni fürödni döcög!
Bú, röf, háp, sípok, trombiták
Víg zenével így köszönt e díszes társaság!
7, A gyermek talpait befelé fordítjuk, és azok külső élét a mondóka szavaira egymáshoz ütögetjük.
Cinege, cinege kis madár,
Mi van a lábadon? Aranyszál.
Kössük a babahajába,
Dobjuk az anya ágyába!
8, Egyik kezünkkel megfogjuk a gyermek bokáját, másikkal a lábfejét és a talpát. A mondóka első sorára fel- le mozgatjuk a gyermek lábfejét, majd az utolsó sornál körözünk vele.
Borsót főztem, jól megsóztam,
Meg is paprikáztam.
Ábele- bábele, bumm.
9, Hóna alatt súlyát tartva emeljük a gyermeket állásba. Figyeljünk, hogy letalpaljon (teljes talpával álljon a földön). És táncoltassuk a dalra.
Muzsika, muzsika,
Táncol a kis Zsuzsika.
Addig táncol egyedül,
Míg csak párja nem kerül.
Muzsika, muzsika,
Táncol a kis Zsuzsika.
Jobbra dől, meg balra dől,
Tücsök koma hegedül.
10, A földön ülve öleljük magunkhoz kicsinyünket és a fenekünkön előre- hátra haladva dülöngéljünk.
Megy a vonat, zakatol,
Meg is áll majd valahol.
Én vagyok a vasutas,
Te meg legyél az utas.
11, Álljunk fel, gyermekünket ültessük a tenyerünkbe arccal kifelé fordítva. Tartsuk biztonságosan, karjainkkal két oldalról támasszuk meg. Oldalra lengessük az ének közben.
Hinta, palinta,
Régi dunna, kis katona,
Ugorj a Dunába!
12, Maradjunk állva. Gyermekünket fordítsuk hasra karjainkban. A mellkasánál lévő kezünkkel jól fogjuk meg a karját, a másik kezünkkel pedig a combját. És hintáztassuk!
Zsipp- zsupp, kender zsupp,
Ha megázik kidobjuk!
Zsuppsz!!!
13, Amíg a gyermek nem tud ülni, addig háton fekve megfogjuk mindkét alkarját, fölé hajolunk és nyitott tenyerével simogatjuk arcunkat a mondóka soraira. (később felváltva egyszer az ő, majd a saját arcunkat cirógatjuk) Az utolsó sornál megdögönyözzük a baba pocakját.
Ciróka- maróka,
Érik a boróka.
Elszaladt a róka,
Uccu utána!
Ciróka- maróka,
Mit főztél? Kását.
Hová tetted? Pad alá.
Megették a kiskacsák.
Gyakorlatok eszközökkel
1.) Plédben háton fektetjük a gyermeket, hintázás jobbra-balra, és közben a
„Hinta-palinta régi Duna, kis katona
Ugorj a Dunába, zsupsz
Hinta-palinta hintázik a ….. (nevét mondjuk)”mondókát mondani, énekelni.
2.) Plédben háton fektetjük a gyermeket, föl-le emelgetés, hangos számolással. – 10x
3.) Plédben háton fektetjük a gyermeket, (lábai közelíthetnek a fejhez) forgatás jobbra-balra, és közben a
„Csön, csön gyűrű, aranygyűrű,
Nálad, nálad ezüstgyűrű,
Itt csörög, itt pörög, itt add ki!” mondókát mondani, énekelni
4.) Hintáztatás hossz (fej-láb) irányban, és a
„Zsipp-zsupp kenderzsupp,
Ha megázik, kidobjuk Zsuppsz!.” mondókát mondani, énekelni.
5.) Forgatás plédben földre fektetve, felnyújtott kézzel és kinyújtott lábbal. Mikor előre tekerjük a
„Tekeredik a kígyó rétes akar lenni.
Tekeredik a rétes, kígyó akar lenni” mondókát, mikor visszafelé tekerjük, akkor a
„Kis-kis kígyó tekeredj a fára.
Kis, kis kígyó, tekeredj a fáról.” mondókát mondani, énekelni.
6.) Nagylabdán hasra fektetve előre-hátra hintáztatás, közben az
„Ecc-pecc kimehetsz
Holnapután bejöhetsz.
Cérnára, cinegére,
Ugorj cica az egérre! Huss!” mondókát mondani, énekelni.
7.) Rugóztatni nagylabdán hason fekve, közben a
„Kipp-kopp kalapács
Kicsi kovács mit csinálsz?
Sárga lovat patkolok,
Arany szeggel szegelek.
Uccu pajtás, kapj fel rája,
Úgyis te vagy a gazdája!” mondókát mondani.
8.) Jobbra-balra döntögetés nagylabdán hason fekve, közben az
„Pajtikám, gyere velem táncolni,
Táncolni, táncolni.
Biztosan nem fogod megbánni,
Mert velem oly jó táncolni.
Járjuk a táncot és dobbantsunk,
Jobb lábbal, bal lábbal,
Rázzunk most kezet egymással,
És folytassuk a táncot egy új párral.” mondókát mondani, énekelni.
9.) Nagylabdán hason fekve forgatás körbe az
„Egy, megérett a meggy
Kettő, csipkebokor vessző.
Három, te vagy az én párom!
Négy, ugyan, hova mégy?
Öt, érik a tök.
Hat, hasad a pad.
Hét, zsemlét süt a pék.
Nyolc, üres lett a polc.
Kilenc, kis Ferenc.
Tíz, tiszta víz.
Ha nem tiszta, vidd vissza,
Majd a szamár megissza!” mondókára.
Jobbra 1 – 5-ig, visszafele balra 6 – 10-ig.
10.) Gumilabdán gurítás előre-hátra. Kitámasztás, súlypont áthelyezés (hasonlóan, mint a talicskázás), közben az
„Esik az eső
Ázik a mező.
Haragszik a katona,
Mert megázik a lova.
Ne haragudj katona,
Majd kisüt a napocska,
Megszárad a lovacska.” mondókát mondani, énekelni.
Az elemi mozgásminták kialakítása, gyakorlása
Az átfordulás segítése (4-6. hónap):
Előkészítés: Már 2 hónapos kortól tegyük naponta többször pár percre hasra az ébren lévő babát, hogy erősödjön a hát és a nyak izomzata! 3 hónapos kortól legyen egyre többet hason a baba! Ekkor már érdemes nappal leköltöztetni a földre egy plédre vagy játszószőnyegre. Ez kellőképpen kemény és biztonságos felület a támaszkodás és a forgolódás megkezdéséhez. A hát- és nyakizmokat úgy is erősíthetjük, ha ráhasaltatjuk a babát egy nagy labdára (ha van otthon ülőlabda vagy fitness labda), és a csípőjénél fogva lassan előre-hátra görgetjük. Ahogy gördül a labda, úgy csökken az a alátámasztás, és a babának egyre több erőt kell kifejtenie saját feje megtartásához. (A gyakorlat csak akkor hatásos, ha a baba már önállóan emeli a fejét, és nem simul rá tehetetlenül a labdára.) Szintén a nyakizom erősítését szolgálja, ha a babát kezénél fogva hanyattfekvésből lassan felhúzzuk ülésbe, majd lassan visszaengedjük. A gyakorlatot egymás után max. 3-5x ismételjük meg!
Csalogatás: A mozgásfázisok jelentős része a fejtől indul el, ezért érdemes először mindig a fej elmozdulását ösztönözni. Mutassunk fel a babának egy játékot, csörgőt, majd vigyük lassan oldalirányba, hogy a tekintetével követve elforgassa a fejét! Ahogy utána is nyúl, követni fogja a mozdulatot a váll és a karok, majd a törzs, végül a lábak.
Lábingáztatás: Az átfordulás egyik fontos tényezője a törzs, ezen belül is leginkább a csípő mozgékonysága. Segíthet a forgás előkészítésében, ha a babát hanyatt fektetve, a két lábát jobbra-balra ingaszerűen mozgatva forgatjuk a csípőjét (mondókára vagy énekre). A gyakorlatot később már úgy is végezhetjük, hogy csak az egyik lábát fogjuk, a másikat pedig a baba maga viszi utána.
Passzív forgatás: A 2-3 hónapos babák nagyon szokták élvezni, ha eleinte óvatosan, később már nagyobb lendülettel hengergetik őket. Ez jó alkalom arra is, hogy megbarátkozzanak az átfordulás élményével.
Aktív forgatás: Fektessük a babát egy plédre, majd lassan emeljük meg a szélét, mintha le akarnánk róla gurítani a gyerkőcöt! Eleinte csak oldalra fordulásig végezzük a gyakorlatot, majd később döntsük tovább egy olyan szögig, amikor már magától be tudja fejezni az átfordulást! Idővel egyre korábban hagyjuk félbe a fordítást, hogy minél nagyobb részét a babának magának kelljen elvégeznie! Először majd segíteni kell neki, hogy ne akadjon meg a saját kezében (pl. simítsuk a karját a talajra a feje mellé), de ahogy ügyesedik, már önállóan is meg tudja oldani ezt a problémát.
A kúszás segítése (6-8. hónap):
Előkészítés: A kúszáshoz elsősorban a felsőtest izmait kell megerősíteni, amely jó esetben már az átfordulás előtt megkezdődik (lásd: átfordulás). A konkrét mozdulat előkészítése a nyúlással történik. Fektessük a babát hasra, és tegyünk elé egy számára vonzó játékot!
Tornáztatás: A szabályos kúszás ellentétes kéz-lábmozdulatokkal történik. Ha erre nem érezne rá magától a baba, tornáztathatjuk. Fektessük hanyatt, és karját-lábát mozgatva énekeljünk, mondókázzunk neki! Ez azért is hasznos, mert ha netán kimaradna a kúszás, a tornamozdulatokkal valamennyire pótolni lehet az ellentétes végtagmozgások agyra gyakorolt hatását.
Csalogatás: A kúszás előhívására szintén alkalmas a tárgyakkal való csalogatás. Helyezzünk a baba elé egy játékot úgy, hogy ne érje el! Ha ezt már könnyen megszerzi, lehet fokozni a dolgot azzal, hogy madzagot kötünk a játékra, és mindig egy kicsit odébb húzzuk. Ennél a megoldásnál ügyeljünk arra, hogy időről-időre mégis elérje a tárgyat, nehogy elkeseredjen és feladja!
Lábtámasz: Ha nehézséget jelent a kitett tárgyak megszerzése, támasszuk meg a baba talpát a tenyerünkkel, hogy eleinte onnan tudja eltolni magát a játék irányába!
Felfedezés: A baba töltse a lehető legtöbb időt a talajon! Helyezzünk köré néhány érdekes játékot, melyek arra ösztönzik, hogy megszerezze őket. Az ingergazdag környezet fokozza felfedezőkedvét, és motiválja az elindulást.
Lejtő: Ha van rá mód, alakítsunk ki lejtős felületet, amin lefelé még eredményesebb lehet a kúszás gyakorlása! Miután ezt úgyis csak felügyelet mellett szabad végezni, bármi megfelel a célra, megemelt asztal, vasalódeszka, pad, stb.
Akadálymentes környezet: A kúszás gyakorlásához nagy tér kell. Lehetőleg távolítsunk el a baba közeléből minden olyan dolgot, amiben megkapaszkodva idő előtt felülne, felállna!
A mászás segítése (8-10. hónap):
Előkészítés: A mászás előkészítése tulajdonképpen a helyes kúszás elsajátítása. Ezen kívül szükséges a végtagok és főleg a felsőtest megerősödése. Ezt a célt szolgálja az, amikor a baba négykézláb rugózik és hintázik. Ha úgy érezzük, hogy az izomerő gyengesége miatt nem indul be a mászás, talicskázhatunk úgy, hogy a baba elé teszünk egy játékot, megfogjuk a csípőjét vagy a combját, és így segítünk neki elindulni a cél felé. A mászáshoz megfelelő egyensúlyozásra is szükség van. Ennek fejlesztésére szintén alkalmas a nagy labdán való hasaltatás (persze a babát közben végig fogva).
Gördeszka: A mászás legfontosabb eleme az ellentétes kéz-lábmunka. Ha a babát az akadályozza a mászásban, hogy még nem bírja el saját testsúlyát, gyakorolhatjuk az alternáló mozgásokat úgy is, hogy ráfektetjük a gördeszkára, amin tudja magát hajtani. Mivel a legtöbb családban nincs gördeszka, helyettesíthetjük azt a baba hasa-mellkasa alatt átvetett hordozókendővel vagy lepedővel.
Az ülés segítése(8-10. hónap):
Előkészítés: Az ülés feltétele a törzsizmok megerősödése és az egyensúlyérzék fejlődése. (Ezeket lásd: az átfordulás előkészítése.) Bár a legtöbb baba féléves kora előtt még nem tud ülni, 4 hónaposan már elkezdhetjük – éber állapotban – félig ülő helyzetben utaztatni a babakocsiban, és ha hajlandóságot mutat rá, rövid időre kitámaszthatjuk szintén félig ülő helyzetben nézelődni. Teljesen felültetni azonban addig nem szabad, amíg ezt ő maga nem kezdeményezi, mert az izmok megfelelő támasztóereje nélkül a gerincen kóros elváltozások jöhetnek létre (pl. gerincferdülés).
Kétkezes játék: Az ülés egyik lényege a két kéz felszabadulása, ezáltal pedig a szem-kéz koordináció fejlődésének megindulása, ezért fontos, hogy a baba elég ideig üljön. Ezt legjobban izgalmas, figyelemfelkeltő, szórakoztató kétkezes játékokkal érhetjük el.
Ülés nagy labdán: Az ülés biztonságát fokozza, ha nagy labdára ültetjük a babát, a csípőjénél megfogjuk, és így rugóztatjuk, döntögetjük, vagy görgetjük előre-hátra. A feladat még élvezetesebb, ha éneklés, mondókázás kíséri.
Az állás segítése (9-11. hónap):
Előkészítés: A baba már 5-6 hónaposan képes kitolni magát, ha a hóna alatt megtartva a térdünkre állítjuk, ennek ellenére ne akarjuk állítani, amíg ezt ő maga nem kezdeményezi. A törzs és a láb izmai az előző fejlődési fázisok során fokozatosan teszik képessé a babát a felegyenesedésre. Ha ez mégsem elég, tornával, rugózással segíthetünk.
Kapaszkodók: Ha a baba már megfelelően elsajátította a mászást és rendszeresen játszik ülve, visszacsempészhetjük a környezetébe azokat a tárgyakat, amelyekben megkapaszkodva állásba tudja húzni magát.
Csalogatás: Ahogy az az eddigiekben is nagyon motiváló volt, úgy most is beválhat a kedvenc játékkal való csalogatás. Tegyük jól láthatóan a kisasztalra, és idővel szinte biztosan fel fog kapaszkodni, hogy elérje.
A járás segítése (10-12. hónap):
Előkészítés: Nem sokkal a felállás után a legtöbb baba elkezdi a bútorokba kapaszkodva emelgetni a lábait. Ahhoz, hogy állásból elinduljon, a kellő izomerő mellett megfelelő koordinációs készségre is szüksége van. Ezeket a már korábban leírt módokon gyakorolhatjuk.
Táncolás: A járás egyik fontos eleme a testsúly váltakozó, ritmusos áthelyezése az egyik, majd a másik lábra. Erre a legélvezetesebben „táncolással” vezethetjük rá a babát. Álljunk mögé, fogjuk meg a kezét (akár finoman érintkezhetünk is vele, hogy érezze a mozgásunkat), és éneklés közben dülöngéljünk jobbra-balra! A papák számára is mókás játék lehet, ha a baba rááll a lábára, és így együtt dülöngélnek-lépegetnek.
Vezetés: Az anyák általában ösztönösen alkalmazzák ezt a módszert, amikor a baba kezét fogva sétáltatják. Ha ennél biztosabb tartásra van szüksége a babának, fogjuk meg a csípőjét, és így lépegessünk vele.
Kedves Borbála! Szuper ez a gyakorlatsor. Koszonom, hogy megosztottátok. Judit
Régóta keresek ilyen fejlesztő feladatokat. Örülök,hogy rátaláltam. Fantasztikus. Köszönjük.
Kedves Borbála! Kislányunk 15 hetes lett a héten. Már egyre tovább és egyre jobb kedvűen van hason napközben, de aludni hason nem szokott. Azt vettem észre, hogy hason folyamatosan szépen tartja a fejét, fordítja mindkét irányba, viszont nem teszi le a földre, mintha túl feszes lenne a nyakizma, mintha nem tudná ellazítani magát. Milyen tornával tudnám segíteni, hogy el tudjon lazulni hason is?
Köszönettel: Éva
Kedves Borbála! Nagyon szuper lett, összeszedett, pontos és nagy segítség mindenkinek! Köszönöm szépen!? Üdvözlettel:Dia
Köszönöm az összeszedett gyakorlatokat, nagyon hasznos.
Nagyon szépen köszönöm az oldal készítőinek a rengeteg versikét – a lányom nevében is (5 hónapos)! E versikék segítségével rengeteg boldog percet szereztünk egymásnak!
Nagyon szuperül összeszedet! Pont ilyen játékosan fejlesztő gyakorlatokat kerestem babámnak, hogy a megkezdett mozgásait hogyan tudom segíteni. Köszönöm szépen!