A játék lényege a mozgás, a cselekvés. A felnőtt adja az utasításokat a gyermeknek. pl. Tedd a labdát a székre! A kék/középső/hátsó… székre tedd a labdát! A babzsákot tedd a szék mögé! Rakd egymásra a kockákat! …stb. A gyermekek a feladat végrehajtásakor ismételjék el a feladatot!
Fejlesztési területek:
- Térérzékelés
- Térbeli irányok, viszonyok megismertetése a körülötte levő tárgyakkal
- A téri viszonyokat kifejező szóbeli kifejezések megtanítása
„Azt gondoltam, hogy …”- cselekvések bemutatása
A felnőtt kezdi a játékot, azt mondja: „Azt gondoltam, hogy…“ és utána valamilyen cselekvést végez. pl. helyben szökdel, kockából épít valamit, stb. A gyermekeknek, miután felismerték a felnőtt cselekvését, be kell fejezni a mondatot. pl. Azt gondoltam, hogy ugrálok. Aki kitalálta, az gondolhat. Ettől kezdve már a gyermekek játsszák el illetve fejezik ki szóban gondolataikat.
Fejlesztési területek:
- Megfigyelőképesség
- Mozgás-beszéd összekapcsolása
- Kifejezőkészség fejlesztése
- Figyelem
„Mondd el, mi a szabálya!”
A gyermekek körben állnak, ülnek, a felnőtt középen egy labdával. „Jól figyeljétek meg, hogy hogyan adom tovább a labdát.” Aki rájön a szabályra, elmondja azt, utána ő állhat be a körbe, találhat ki új szabályt.
Szabályok lehetnek: pl. minden második gyermeknek dobja a labdát, csak a lányoknak gurítja, stb.
Fejlesztési területek:
- Megfigyelőképesség
- Kifejezőkészség
- Figyelem
„Szobor játék”
Kiválasztunk két gyermeket. Úgy állítjuk őket, hogy ne lássák egymást! Ezután egyikük „szobrot” alakít. Úgy áll, ahogy szeretne. A másik a gyermekek irányításával megpróbál ugyanolyanná válni. A csoport mondja, hogy mit tegyen. pl. Emeld fel a karod és hajlítsd be!, stb. Ha sikerült és a két szobor ugyanolyanná változott, a szereplők cserélődnek. A gyermekek csak szóval irányítsák társukat!
Fejlesztési területek:
- Megfigyelőképesség
- Kifejezőkészség
„Ellentétpár játék”
A felnőtt egy szót mond a gyermeknek, aki annak az ellentétét mondja. Pl. tél-nyár, keserű-édes, kemény-puha, fent-lent, fekete-fehér, lassú- gyors, több-kevesebb, sétál-fut, stb.
Fejlesztési területek:
- Téri érzékelés
- Térbeli irányok, viszonyok megismertetése
- szókincsfejlesztés: cselekvések, térbeli viszonyok, irényos, formák, színek, méretek, különbségek, ellentétek
„Mi hiányzik?”
Néhány tárgyat az asztalra tesz a felnőtt, közösen megnevezzük ezeket. (Mondatokat is alkothatunk velük.) Ezután a gyermekek becsukják szemüket, a felnőtt „elvarázsol” egy-egy játékot. Ki kell találni a gyermekeknek szemük kinyitása után „Mi hiányzik?”
Nehezítés: egyszerre több játékot dug el a felnőtt.
Játékvariáció: egy-egy gyermek egy játék nevét mondja, a felnőtt sorba rájuk mutat, egy gyermeket kihagy, minek a neve maradt ki?
Fejlesztési területek:
- Auditív (hallással kapcsolatos) memória
- szókincsbővítés: a tárgyak neve.
„Bumm- játék” –Számlálással egybekötött labdázás
A gyermekek labdájukat a földre pattintják, számolnak is hozzá: egy, kettő, három stb., minden ötödik számnál azt kell mondani: Bumm!
Fejlesztési területek:
- beszéd és mozgás összekapcsolása, koordinálása
- szem-kéz koordináció
- figyelem
„A mozgást ne utánozd” játék
Gyermekek a felnőttel szemben helyezkednek el. A felnőtt szóbeli instrukciót ad, de ezzel ellentétes mozgást végez. Csak a szóbeli instrukció alapján szabad a gyermekeknek cselekedniük, mozogniuk. A felnőtt mozgását nem szabad utánozni. pl. azt mondja ugrás és leül. Gyermek is lehet a játékvezető.
Fejlesztési területek:
- figyelem, koncentráció
- mozgás
„Csak a mozgást utánozd” játék
Az előző játék ellentéte, a mozgást kell utánozni.
Fejlesztési területek:
- Nagymozgások: gurulás, kúszás, mászás, járás, ugrálás, futás az instrukciónak megfelelően.
- Testrészek ismerete valamilyen tárgyat megérintve (p1. szék), ráülve, ráállva, átbújva rajta
- Testhelyzetek megtapasztalása a testrészek és a tárgy viszonylatában. (A mozgás és az instrukció szerint)
- Szókincsbővítés: cselekvések, testrészek neve, téri irányok.
„Divatbemutató-öltözékek megváltoztatása”
Egy gyermeknek megnézzük az öltözékét. Majd kimegy és valamit változtat a ruháján (fel vagy levesz valamit). Amikor bejön, a gyermekek megmondják, mi változott meg rajta. Játék nehezítése: egyszerre több gyermek is kimehet (2-3) ruhadarabot cserélni.
Fejlesztési területek:
- megfigyelőkészség
- figyelem
- rövid távú memória
„Ne Te válaszolj!”
A gyermekek körben ülnek. Bármit kérdez a felnőtt, az a gyermek nem válaszolhat, akire ránéz és rámutat, csak a tőle jobbra, majd balra ülő gyermek.
Fejlesztési területek:
- a test koordinációs és személyi zónájának alakítása
- az oldaliság (dominancia) kialakulásának segítése
- általános ismeretek fejlesztése a kérdések segítségével (pl.: napok, hónapok, évszakok, állatok, …. ismerete)