Főbb fejlesztési területek:
· Térpercepció
· Térbeli irányok ‚viszonyok megismertetése a körülötte levő tárgyakkal
· A téri viszonyokat kifejező verbális kifejezések megtanítása
· Mozgáskoordináció
· Szem-kéz koordináció
· Szókincsbővítés
· Megfigyelőképesség
· Mozgás-beszéd összekapcsolása
· Kifejezőkészség fejlesztése
· Figyelem
· Koncentráció
· Főfogalmak kialakítása
· Kategorikus gondolkodás
· Testséma
· Auditív memória (hallással kapcsolatos emlékezet)
· Oldaliság alakítása
· Keresztcsatornák fejlesztése
„Cselekedtető játék:
A játék lényege a mozgás, a cselekvés. A felnőtt adja a utasításokat. pl. Tedd a labdát a székre! A kék székre tedd a labdát A labdát tedd a szék mögé! stb. A gyermekek a feladat végrehajtásakor ismételjék el a feladatot!
„Azt gondoltam, hogy…”
A felnőtt kezdi a játékot. Azt mondja: „Azt gondoltam, hogy …“ és utána valamilyen cselekvést végez. Pl. helyben szökdel, kockából épít valamit, stb. A gyermekeknek, miután felismerték a felnőtt cselekvését, be kell fejezni a mondatot. Pl. Azt gondoltam, hogy ugrálok. Aki kitalálta, az gondolhat. Ettől kezdve már a gyermekek játsszák el illetve fejezik ki szóban gondolataikat.
„Mondd el, mi a szabálya!”
A gyermekek körben állnak, ülnek, a felnőtt középen egy labdával. „Jól figyeljétek meg, hogy hogyan adom tovább a labdát.” Aki rájön a szabályra, elmondja azt, utána ő állhat be a körbe, találhat ki új szabályt.
Szabály pl. minden második gyermeknek dobja a labdát, csak a lányoknak gurítja, stb.
„Szobor játék”
Kiválasztunk két gyermeket. Úgy állítjuk őket, hogy ne lássák egymást! Ezután egyikük „szobrot” alakít. Úgy áll, ahogy szeretne. A másik a gyermekek irányításával megpróbál ugyanolyanná válni. A csoport mondja, hogy mit tegyen. Pl. Emeld fel a karod és hajlítsd be!, stb. Ha sikerült és a két szobor ugyanolyanná változott, a szereplők cserélődnek. A gyermekek csak szóval irányítsák társukat!
„Ellentétpár játék”
A felnőtt egy szót mond a gyermeknek, aki annak az ellentétét mondja. Pl. tél-nyár, keserű-édes, kemény-puha, fent-lent, fekete-fehér, lassú- gyors, több-kevesebb, sétál-fut, stb.
„Mi hiányzik?”
Néhány tárgyat az asztalra tesz a felnőtt, közösen megnevezzük. (Mondatokat is alkothatunk velük.) Ezután a gyermekek becsukják szemüket, a felnőtt „elvarázsol” egy-egy játékot. Ki kell találni a gyermekeknek szemük kinyitása után „Mi hiányzik?” Nehezítés: egyszerre több játékot dug el a felnőtt. Játszható így is: egy-egy gyermek egy játék nevét mondja, a felnőtt sorba rájuk mutat, egy gyermeket kihagy, minek a neve maradt ki?
„Bumm- játék” Labdázás számolással
A gyermekek labdájukat a földre pattintják, számolnak is hozzá: egy, kettő, három stb. minden ötödik számnál azt kell mondani: Bumm!
“Nem látjuk játék”
Gyermekek a felnőttel szemben helyezkednek el. A felnőtt szóbeli instrukciót ad, de ezzel ellentétes mozgást végez. Csak a szóbeli instrukció alapján szabad a gyermekeknek cselekedniük, mozogniuk, a felnőtt mozgását nem szabad utánozni. Pl. azt mondja futás és leül. Gyermek is lehet a játékvezető.
„Nem halljuk játék”
Az előző Játék ellentéte, a mozgást kell utánozni: járás, futás, ugrás, mászás, kúszás, karlendítés, karkörzés…
„Vidám átöltözés”
Egy gyermeknek megnézzük az öltözékét. Majd kimegy és valamit változtat a ruháján (fel vagy levesz valamit). Amikor bejön, a gyermekek megmondják, mi változott meg rajta. Nehezítés: egyszerre több gyermek is kimehet (2-3) ruhadarabot cserélni.
„Ne Te válaszolj!”
A gyermekek körben ülnek. Bármit kérdez a felnőtt, az a gyermek nem válaszolhat, akire ránéz és rámutat, csak a tőle jobbra, majd balra ülő gyermek.
„Mese néma játékkal”
A gyermekek egy jól ismert mesét, annak szövege nélkül, mozgással, mimikával adnak elő. A mesélő gyermek pedig a látottakat fejezi ki szóban.
„Amerikából jöttem”
Ezt a jól ismert játékot 5-7 éves korban már lehet játszani, mivel a gyermekek már sok foglalkozást ismernek.
„Csináld, amit én akarok”
A játékot irányító gyermek szemével, mimikájával, gesztusaival egyszerű feladatok elvégzésére ad utasítást pajtásának. Pl. int a kezével, mosolyog, hívja a társát, majd kézmozdulatával leülteti, tekintetével mutatja, hogy hová tegye a tárgyat…
„Játék a testtel”
A felnőtt különböző cselekvéseket, tulajdonságokat, embereket jelöl meg, amit a gyermekeknek testükkel, arcukkal kell eljátszani. (Síró kisbaba, nevető bohóc, erős súlyemelő, rongybaba stb.)
„Tükörjátékok”
Két gyermek áll egymással szemben (tükör-tükörkép). A „tükör” végez valamilyen mozdulatot a testével, arcával. A „tükörkép” feladata a mozdulat leutánzása a tükrözés szabálya szerint.
„Milyen állat vagyok?”
A gyermek egy állat mozgását utánozza. A többi gyermek feladata a kitalált állat hangjának utánzása, mozgással együtt.
Szájmotorika fejlesztés
Szívó gyakorlatok
Szalmaszál/műanyag-szívószá1 (különböző hosszúságú ős átmérőjű) segítségével vagy anélkül
· füzetlapok beszippantása és lapozása;
· papír- és műanyaggolyócskák összegyűjtése és rárakása egy kis teherautóra;
· papírlap felszippantása ős átadása egy másik gyermeknek;
· folyadék felszürcsölése tányérból;
· főtt spagetti felszippantása.
Fújási gyakorlatok
Luftballonok felfújása, közben az arcpofák felfújása; ezután a levegő ismételt kiszorítása az arcpofákból a luftballonba anélkül, hogy a levegőt kilélegeznék.
Mimikai izmok
Grimaszok vágása különböző szagok és ízek érzékelésére.
Ajakgyakorlatok
Súlyemelés: helyezzenek egy fapálcika mindkét végére különböző nehézségű golyókat (»súlyokat”) és – szorítsák a felső ajak; valamint az orr közé; – vegyék mindkét ajak közé.
Golfjátékok
Vegyenek egy szalmaszálat, szívószálat vagy ceruzát az ajkak közé, ős mozgassanak vele előre egy műanyag/papírgolyócskát, közben válasszanak ki célpontokat vagy küzdjenek le akadályokat
Spagetti megszerzése
Csak az ajkakkal szabad egy megfőtt spagettit felvenni, ős aztán a fogak ős a nyelv segítségével a szájba rakni.
Golyók felhúzása
Fűzzenek fel fagolyókat egy vastag, kifőzhető pamutzsinórra. A zsineg egyik vége maradjon szabadon, a másikra kössenek csomót úgy, hogy a felfűzött golyók ne tudjanak leesni Vegyék fel a zsineget az ajkakkal, és a fogak, valamint a nyelv segítségével tegyék a szájba Az erőkifejtés fokozható nagyobb ős ezáltal nehezebb golyókkal, Illetve több golyóval.
Ajakügyességi és –erősítő gyakorlatok gombbal és zsineggel
Egy kb. 5 forintos nagyságú lekerített gombra csomózzanak rá egy zsineget. Tegyék a gombot az ajkak mögé és a zárt fogsor elé
Pecázás
Gombon a zsineg végére kössenek egy horgot, és erősítsenek rá különféle tárgyakra (,‚halak”) egy hurkot. A halakat az ajkakkal „pecázzák ki”.A horgászzsinór egy ceruzára is rácsomózható, és a ceruza aztán az ajkakkal, a fogak és a nyelv besegítése nélkül, mozgatható.
Mágneses pecázás:
A horog helyett mágnest függesszenek a horgászzsinórra. Pl. irodai gemkapcsokat horgászhatnak ki.
Labirintusjáték
A mágneses horoggal meg kell tenni egy utat a labirintusban, anélkül, hegy az itt-ott elhelyezett gemkapcsokat felvennék.
Bontódaru
Akasszanak a zsinórra átfűzött gombra egy golyót. Egy építőkockából készített torony felett körözzenek a lengő golyóval.
Orosz tekézés
A lengő golyóval borítsák fel a lehető legtöbb bábut (a bábuk dugóból és fapálcikákból készíthetők és be is fektethetik őket). Csak bizonyos bábukat találjanak el anélkül, hogy a többiek közben felborulnának.
Tekézés
Lökjenek meg egy lengő golyóval egy álló tekegolyót a lehető legtöbb bábut próbálják eltalálni.
Kapuba lövés
Lőjenek be egy álló tekegolyót a lengő golyóval egy kapuba.
Futballozás
Két vagy több gyerek játsszon egy két kapuval ellátott futballpályán egy futball-labdához hasonlóan befestett golyóval, miközben a labdát a gombon zsinóron függő golyóval mozgatják.
Papírcsónakok vontatása
Függesszenek a zsinórral átfűzött gombra egy megrakott papírcsónakot, amit úgy vontassanak, hogy ne boruljon fel és ne veszítse el rakományát. Először szárazon gyakoroljanak vele, utána tegyék be a mosdókagylóba.
Nyelvgyakorlatok
Lekvárnyalás
A szájüregen belül és kívül kenjenek be különböző pontokat lekvárra!. Ezeket találják meg, és nyalják le a nyelv hegyével
Hallási megfigyelőképesség fejlesztése
A hallási megfigyelőképesség fejlesztésének célja a különböző hangforrások hangjainak biztos elkülönítése.
· Állatok hangjának megfigyelése: pl. kutya, macska, kakas, liba, stb.
· Járművek hangjának megfigyelése: pl. vonat, autó, motor, repülő, stb. Járművek hangján k felismerése.
· Többféle hangélmény megfigyelése. Kinyitjuk az ablakot, figyelj, milyen hangokat hallasz!
· Testzajok megfigyelése: pl. dobbantás, csettintés, kopogás, tenyérdörzsölés, tapsolás, stb. Test- zaj ok felismerése egyénenként.
· Tárgyi zajok megfigyelése pl. fa, fém, cserép, üveg, stb. Tárgyi zajok felismerése. Játék: „hol ketyeg?” Eldugunk egy órát, egy gyereknek a ketyegő hang alapján kell megkeresnie.
· Hangszerek hangjának megfigyelése: zongora, dob, triangulum, hegedű, furulya. Hangszerek hangjának felismerése.
· Gyermekhang megfigyelése, felismerése. Játék: „Hol szólsz, kispajtás?” Egy gyerek háttal áll a többinek. Valaki megszólal. Ki kell találni, milyen irányból jött a hang. Ki szólt? Mutasson arra! ‘,Koszorú, koszorú…” énekes játék.
· Férfihang megfigyelése, felismerése.
· Női hang megfigyelése, felismerése.
· Magas és mély hangok megfigyelése, megkülönböztetése, felismerése.
· Női és gyermekhang megkülönböztetése.
Beszédhallás fejlesztése
A beszédhallás fejlesztés a hangsor hangjainak pontos felismerését és elkülönítését célozza.
· Magánhangzók hangoztatása hangutánzással (az előző fejezet hívóképei), p1. kisbaba oá-oá-oá, kutya au-au-au, csodálkozunk ó-ó-ó, stb. Magánhangzók artikulációs képének megfigyelése. Mássalhangzók hangoztatása játékosan, hangutánzással. Megfigyelés: hol morog a torkunk? Pl. „f’ hangnál nem morog, „v” hangnál morog. – Magánhangzók megfigyelése szavakban. Melyiket hallod, differenciálás p1. á-e. Hol hallod? Szó elején, szó közepén, szó végén? Mássalhangzók megfigyelése szavakban, elsősorban a sziszegő hangok differenciálása. sz-s zs-z cs-c sz-c zs-s sz-cs stb.
· A szó melyik részén hallod? Pl. A „sz” hangot a szél szó elején halljuk.
· Analízis gyakorlása: szavak felbontása hangokra. Ennek a képességnek a fejlesztését óvatosan és játékosan közelítsük meg. Először vizuálisan is szemléltetjük (korongokkal). Két hangból álló szót mondunk (p1. ás, ól, ma stb.) Hangoztatás közben annyi korongot helyezünk el, ahány hangból áll a szó. Megszámoljuk a korongokat. Ezt követően a gyerekekkel együtt rakjuk ki az adott szavakat, majd önállóan is dolgozhatnak.
· A szószerkezetek fokozatai: két hangból álló szavak (magánhangzó és mássalhangzó p1. ősz, mássalhangzó és magánhangzó p1. só.) Ha ezt már jól felismerik a gyerekek, akkor próbálkozhatunk három hangból álló szavakkal is. Fokozatok: magánhangzó – mássalhangzó-magánhangzó pl. ásó, mássalhangzó-magánhangzó – mássalhangzó
Hallás, beszédhallás fejlesztése
· Közvetlen környezet hangjainak felismerése (papírtépés, kulcs csörgetése, berregő autó stb.)
· Egymás hangjának felismerése Ki szólít? c. játék
· Hibafelismerés A gyermekeknek fel kell ismerniük, hogy az elhangzó szó hibás-e. – Szék, asztal, jóka, róka stb.
· Hangfelismerés, hangdifferenciálás
a.) A hangok tulajdonságainak megkülönböztetése játékos keretben Pl. hosszú-rövid, zöngés-zöngétlen.
Ha a játékvezető „K” hangot ejt koppantanak, ha „T”-t, akkor toppantanak. Ha „SZ” hangot – sziszegnek, ha „G” hangot – gágognak, ha „K” hangot – kárognak.
b.) Két hang differenciálása
S vonat SZ kígyó képéhez kötjük a hangot.
— A játékvezető felváltva ejti a „SZ” ill. „S” hangot. Melyik állat hangját hallod?
— Majd elrejti szótagokban, SU, SZI stb. Melyik hangot hallod benne?
— Majd szavakban rejti el.
(Először a szó elején, majd végén, szó közben.) Melyik hangot hallod a szóban?
— A gyermekek a kezükben lévő kiosztott tárgyakat vagy képeket abba a házba teszik, amelyiknek a hangját hallják bennük.
c.) Hanganalízis
Elején, végén vagy szó közben hallod pl. az S vonat hangját?
Ha a szó elején hallja a gyermek a hangot, a mozdonyba teszi, ha a szó végén, az utolsó kocsiba, ha Szó közben hallja, a középső vagonba helyezi a képet. Általában azokat a hangokat érdemes differenciálni, melyeket leggyakrabban tévesztenek ebben az életkorban. S vonat – SZ kígyó, ZS repülő – Z méhecske, CS csiga – C cicahívó hang, K kakas – G liba, D dob – T pattogó labda hangja.
d.) Önálló szókeresés a kiválasztott hanggal:
– szerepeljen a szóban a hang
– úgy kezdődjön a szó
– úgy végződjön
Beszédmozgás fejlesztése, szókincsbővítés
· Artikulációs mozgás fejlesztése
a) Ajakgyakorlatok pl. csücsörítés, nevetés
b) Nyelvgyakorlatok pl. Utánozzuk, hogyan lefetyeli a cica a tejet!
c) Hangadási gyakorlatok Légvétel, egy másodpercig visszatartjuk és kilégzéskor az „a-á magánhangzópárt ejtjük.
d) Hangerő gyakorlatok Labdagurítás közben különböző magánhangzók hangoztatása. Amikor a labda indul hangosan, majd a labda lassulásával egyre halkabban mondjuk a magánhangzókat. Lehet fordítva is. Különböző mondókák elmondása halk indítás után egyre hangosabban.
· Szótagsorok, szavak mondogatása
• Pl.: nádá, nádá… kátá,kátá…
· Nyelvtörők gyakorlása
p1.: Két pék két szép kék képet kér
· Fogalmak, főfogalmak kialakítása
a) Szógyűjtések adott képekről (Témacsoportok jelentéstartalom szerint)
b) Mondatalkotások adott képekről
c) Összefüggő beszéd gyakorlása képsorokról
d) Relációs szókincs kialakítása. Ismerjék a következő fogalmakat: pl alatt, fölött, mögött, előtt, mellett, rengeteg sok, néhány, ugyanannyi, reggel, délelőtt, délután, este, kívül-belül, külseje belseje, elején—közepén—végén, lefelé- felfelé egyenlő nagyságú, azonos, eltérő, hasonló, különböző, első, utolsó, utolsó előtti stb.
e) Főfogalmak kialakítása
Először adott fogalomhoz szógyűjtés, utána felsorolás alapján a főfogalmak megnevezése. A gyerekek ismerjék a következő főfogalmakat: p1.: állat, bútor, edény, ékszer, élelmiszer, fegyver, fehérnemű. gép, gyümölcs, hangszer, lábbeli, háziállat, jármű, játék, madár, növény, tárgy, tisztálkodási eszköz, szerszám, ruhanemű, sport, sportszer, vadállat, virág, zöldség stb.
Nagyon hasznos gyakorlatok! Nagycsoportos és első osztályos gyerekeknek kiváló lehetőség a beszédfejlesztésre.40 évet tanítottam 1-2 osztályosokat. Sok gyakorlatot én magam is alkalmaztam ,eredményesen. Biztos vagyok benne,hogy óvónénik, tanító nénik szívesen forgatják a kiadványt és alkalmazzák mindennapi munkájukban.